Analytisch experts te midden van de velden
Quality Assistance, Thuin
De onderneming Quality Assistance in het Technoparc de Thudinie voert analyses uit op geneesmiddelen voor farmaceutische en biotechbedrijven.
“Vroeger moest ik 95 km rijden naar mijn werk, nu 30. Dankzij die verandering heb ik nu een veel beter evenwicht tussen beroeps- en privéleven“, steekt Florence Valtin, analiste bij Quality Assistance, van wal. Maar dat is niet alles. “Mijn job is niet alleen dichter bij huis, het werk is ook bijzonder aantrekkelijk“.
Al meer dan 35 jaar voert Quality Assistance analyses, stabiliteitsstudies en kwaliteitscontroles uit op geneesmiddelen die nog ontwikkeld of al verkocht worden, om de werkzaamheid, veiligheid en kwaliteit aan te tonen. Florence Valtin werkt als analiste bij een van de laboratoriumteams. Ze neemt de medicijnstalen in ontvangst, bereidt ze voor en test ze.
Florence Valtin werkt met erg diverse producten. “Ik test niet enkel de geneesmiddelen als dusdanig maar werk ook test- en controlemethodes uit om na te gaan of de tests correct verlopen en op lange termijn gehandhaafd kunnen worden. Dat is bijzonder boeiend“, verduidelijkt ze.
De uitdaging? 500 innovatieve geneesmiddelen in 5 jaar
De onderneming richt zich hoofdzakelijk op vernieuwende geneesmiddelen. Ze heeft voor zichzelf het doel gesteld in 5 jaar tijd 500 innovatieve geneesmiddelen te analyseren. “In 2015 hebben we tijdens een teambuilding besloten onze visie in een gemeenschappelijke en becijferbare doelstelling te gieten. Deze uitdaging toont het engagement van iedereen om vooruitgang te boeken. We willen onze taak als speler in de gezondheidszorg voor het brede publiek een concrete invulling geven“, licht Julie Jia, manager bij de communicatiedienst, toe.
De meeste innovatieve geneesmiddelen die Quality Assistance onderzoekt, dienen voor toepassingen in de oncologie.
Quality Assistance werkt hoofdzakelijk samen met farmaceutische en biotechbedrijven. Daaronder ook ondernemingen uit de TOP 50. “Als ze intern niet over de vereiste competenties of middelen beschikken, doen ze een beroep op ons“, vervolgt ze. “Wij treden dan in zekere zin op als hun analysepartner.”
De analyses verlopen in verschillende fasen. Eerst wordt een methode ontwikkeld om het staal te analyseren. Mits bepaling van de grenswaarden wordt die gevalideerd. De methode wordt dan toegepast om de kwaliteit en de stabiliteit van het product in kwestie te controleren.
Complexe analyses, één locatie
Het bedrijf biedt zijn klanten twee belangrijke voordelen. In tegenstelling tot de gangbare praktijk binnen dit specifieke vakgebied worden de analyses op een enkele locatie uitgevoerd en het competentiegebied is bijzonder uitgebreid. “We beantwoorden zowel aan de Europese als de Amerikaanse kwaliteitsnormen“, besluit ze.
Voor een optimale dienstverlening en om zo goed mogelijk aan de behoeften van zijn klanten te voldoen, heeft Quality Assistance ook een reglementair, wetenschappelijk en technologisch monitoringsysteem geïmplementeerd. Het bedrijf is koploper op het vlak van analytische expertise en kan er in die hoedanigheid toe bijdragen dat nieuwe geneesmiddelen sneller in de handel gebracht worden.
Een sportief, lokaal familiebedrijf
Zelfs met 190 mensen in dienst heeft dit bedrijf nog een familiaal karakter. “Iedereen geeft elkaar een kus. We kennen elkaar allemaal“, glimlacht Florence Valtin.
Sport is daarvoor erg belangrijk. Het bedrijf hecht er veel belang aan. “Het hele jaar door is er van alles te doen op sportief vlak. We kunnen samen joggen, mountainbiken, tennissen enz. Er worden ook diverse excursies gepland. In juni waagden 18 van onze collega’s zich bv. aan de beklimming van de Mont Blanc. ”
Er zijn ook kookworkshops, het traditionele Sinterklaasfeest voor de kinderen enz.
De onderneming plant in de toekomst nog verder te groeien. In de komende jaren wil ze de huidige oppervlakte aan gebouwen verdubbelen. Bedoeling is daar de diensten voor het hr- en opleidingsbeheer in onder te brengen en enkele nieuwe laboratoria te bouwen. “We willen tegen 2030 van 190 naar 300 werknemers gaan“, besluit Julie Jia.
Contact :
Quality Assistance
Technoparc de Thudinie, 2
6536 Donstiennes
+32 (0) 71 53 47 81
www.quality-assistance.com
©Photos et vidéos/ Alex Dossogne et Reed