Een alternerende opleiding in ecologisch beheer van groenzones in de gemeenten van Charleroi Métropole

Een alternerende opleiding in ecologisch beheer van groenzones in de gemeenten van Charleroi Métropole
Home » Een alternerende opleiding in ecologisch beheer van groenzones in de gemeenten van Charleroi Métropole

De competenties om groenzones te onderhouden, evolueren voortdurend. We gaan naar steeds ecologischer methoden om ons aan te passen aan de klimaatverandering die we momenteel meemaken. Om hierop in te spelen, werd op het grondgebied van Charleroi Métropole een nieuwe opleiding in ecologisch beheer van groenzones in het leven geroepen.

Een project met meerdere partners

Diverse instellingen hebben de handen in elkaar geslagen om deze nieuwe cursus op te stellen. De formule is origineel: de opleiding is samengesteld in samenwerking met en voor de gemeenten van het grondgebied, en al snel werd gekozen voor het model van alternerend leren. De leerlingen lopen stage bij de groendienst van hun eigen gemeente zodat ze de verworven kennis meteen in de openbare ruimte in de praktijk kunnen brengen.

Deze opleiding zag in oktober 2023 het licht dankzij de medewerking van IFAPME (Waals instituut voor alternerend leren en kmo’s), MIREC (regionaal kantoor voor inclusie en werkgelegenheid in Charleroi), Instance Bassin Hainaut Sud (overlegorgaan voor opleiding en werkgelegenheid Zuid-Henegouwen) en de gemeenten. Een tiental lerenden afkomstig uit Charleroi Métropole gaan opnieuw 1 of 2 dagen per week naar school. Op de andere dagen passen ze hun kennis in de praktijk toe, enerzijds dankzij de deelname aan een gezamenlijk project met de klasgroep en anderzijds via integratie in de groendienst van hun gemeente.

Versterkt leren

Meer natuur, milieuvriendelijk beheer, plantensoorten die beter aangepast zijn aan ons milieu, habitats voor kleine en grote dieren … Dat is maar een greep uit de praktijken die de leerlingen zich eigen hebben gemaakt en die bijdragen tot de biodiversiteit, die we absoluut moeten beschermen om de toekomst van onze planeet veilig te stellen (Europa heeft overigens zeer recent de natuurherstelwet goedgekeurd).

Bij het IFAPME van Charleroi konden de leerlingen rekenen op de ervaring van professionals uit de sector die werken bij de verenigingen Adalia 2.0 en Ecowal. De overdracht van hun kennis, hun betrokkenheid bij de bescherming van de natuur en de biodiversiteit, en het enthousiasme dat zij voor deze zaak uitdragen, vormden een mooie meerwaarde voor de opleiding.

De gemeenten Charleroi, Courcelles, Aiseau-Presles, Farciennes en Montigny-le-Tilleul verwelkomden een of meerdere stagiairs die hun kennis in de praktijk brachten. De trajectbegeleiders van die laatsten konden hun leerproces opvolgen en hen hun kennis overbrengen, binnen een volwaardige werkervaring. Naast de competenties die verband houden met het ecologisch beheer van groenzones moesten zij ook alle codes leren die te maken hebben met het werkveld: naleving van arbeidsuren, communiceren met anderen, arbeidsreglement, aangepast gedrag … Door de vaardigheden die ze ontwikkelen, verloopt de integratie in het beroepsleven op de lange termijn gemakkelijker.

Dankzij het gezamenlijke project dat is opgezet in het kader van dit opleidingsproject, kon men een positieve dynamiek binnen de groep leerlingen creëren, wat het leren ten goede kwam. Dat gold ook voor de verschillende bezoeken die in het kader van de opleiding werden georganiseerd. Zo heeft de groep kennisgemaakt met de inrichting van een school in Pont-à-Celles, met verschillende natuurbegraafplaatsen …

In Courcelles, met Ludovic

In Courcelles liepen we een dagje mee met de IFAPME-referentiepersoon voor deze opleiding, die nagaat of de stagiair zich goed integreert op zijn stageplek en die zijn leerproces opvolgt. We maakten er kennis met Ludovic. Nadat hij 18 maanden bij de gemeente had gewerkt in het kader van artikel 60, kreeg hij het voorstel om aan deze opleiding te beginnen, om nieuwe vaardigheden te verwerven en eventueel stage te lopen bij de gemeente.

Hij was enthousiast en volgt nu de cursus met veel interesse. Hij heeft al meerdere taken uitgevoerd bij de groendienst van de gemeente.

Hij heeft al groenzones onderhouden (knippen, snoeien, verhakselen, gras maaien, …), aangeplant (fruitbomen, bloembollen, bloemen, hagen, …) en meegewerkt aan de inrichting van een boomgaard in het gemeentepark van Trazegnies. Perken met doorlevende planten, onderhoud van de vijver in het gemeentepark, bloemenweide, mechanische of thermische onkruidverwijdering, … de zomer belooft druk te worden voor Ludovic, want hij zal veel van wat hij heeft geleerd, in de praktijk kunnen brengen.

Waarom inzetten op een alternerende opleiding?

Alternerende opleiding berust op het principe van een combinatie van theorie en praktijk. De leerlingen brengen tijd door in een bedrijf, waar ze hun kennis in de praktijk brengen. Zo doen ze kostbare beroepservaring op die een klassieke cursus meestal niet kan bieden.

De leerlingen kunnen hun competenties ontwikkelen, met name dankzij de reële situaties waarmee ze worden geconfronteerd. Alternerende opleiding gebeurt dan ook actief en concreet, met een persoonlijke omkadering door een ervaren trajectbegeleider.

Tijdens een alternerende opleiding krijgen leerlingen concreet en progressief toegang tot de arbeidsmarkt. Tijdens de praktijk in een bedrijf kunnen ze hun vaardigheden ontwikkelen en de technische en menselijke competenties leren die ze in hun toekomstige beroep nodig zullen hebben.

Deze onderwijsvorm biedt ook talloze voordelen voor bedrijven, die zo de kans krijgen om de leerlingen op te leiden in wat zij echt nodig hebben, en wie weet hen op het einde van de opleiding een contract aan te bieden met kennis van zaken. De overbrenging van kennis is ook gunstig voor het engagement van de werknemers aan wie deze opdracht wordt toevertrouwd.

Meer weten over alternerende opleiding en over de beschikbare opleidingen…

Interesseert deze opleiding u? Neem contact op met IFAPME (Vincent.minet@ifapme.be)