De voordelen van de stad voor een microproducent
La Manufacture Urbaine, Charleroi
La Manufacture Urbaine, vaak kortweg ‘LaMU’ genoemd, maakt zijn eigen brood, bier en koffie maar ook de gerechten op zijn kaart. Daarnaast geeft het de voorkeur aan korte ketens en micro-economie binnen een eco-verantwoorde werkwijze. Maar wat het nog interessanter maakt? Het organiseert evenementen met plaatselijke kunstenaars.
“LaMU is een globaal project, het denkt niet alleen na over de productie maar ook over de verdeling en opwaardering van zijn producten,” verklaart Raphaël Allard, werknemer van La Manufacture Urbaine. Het team telt een twintigtal mensen die zich bezighouden met de productie, het verwerken van de producten in de keuken, het opdienen, de administratie en het organiseren van evenementen.
Iedereen kent zijn plaats. Ikzelf beheer de logistiek en productie van het bier samen met de meester-brouwer.
Brood, bier en koffie
Sinds het begin wordt La Manufacture Urbaine gekenmerkt door zijn micro-economische en lokale aanpak. Op die manier wil het een band scheppen tussen consument en producent.
Deze atypische plek is vooral bekend dankzij L’Atelier, een beerpub (bistro-brasserie) die snacks en dranken serveert. Wat er zo speciaal is aan L’Atelier? Het maakt zijn eigen bier. “We brouwen 40 tot 50 hectoliter per week. Momenteel bieden we 7 verschillende smaken. We ontwikkelen nieuwe smaken afhankelijk van de klanten, onze verlangens of de trends van het moment,” licht hij toe. Het bier wordt samen met nog andere huisproducten verkocht bij L’Épicerie alsook tijdens festivals en uitstapjes. Deze producten worden enkel in de metropool verdeeld.
Het bier dient als gist voor het brood. Vijf soorten brood worden ter plaatse gekneed en gebakken. Dat is ongeveer 350 kg per week.
Binnen diezelfde logica van versheid en lokaal wordt de koffie ter plaatse gebrand. Hij wordt op basis van 7 verschillende arabica’sgemaakt. “We mengen meerdere arabica’s om verschillende smaken te creëren,” vertelt Laurent Dubuc, koffiebrander. Het branden gebeurt op de eerste verdieping van de beerpub, in de gezelligste ruimte. “Bij het branden moet je heel goed opletten. Koffie is heel gevoelig voor warmte, we houden de bonen en vochtigheid dan ook voortdurend in de gaten.”
De overige producten zoals vlees, groenten en alcohol worden gekocht bij producenten uit de streek.
Als de producten niet ter plaatse worden gemaakt, kopen we ze via korte ketens
Kiezen voor lokaal en zo de sociale band versterken
De lokale filosofie van La Manufacture Urbaine beperkt zich niet tot de productie. Het wil ook de spelers uit de streek een hart onder de riem steken. Zo organiseert het tentoonstellingen, concerten en markten voor ontwerpers om kunstenaars van bij ons in de kijker te plaatsen. Voor bedrijven zijn er ook evenementen op maat mogelijk dankzij het concept van L’Évent.
Deze lokale aanpak heeft ook een invloed op de koolstofafdruk, en meer bepaald wat de leveringen en distributie betreft. “De leveringen gebeuren met een elektrisch voertuig. We proberen onze verplaatsingen te beperken tot groot Charleroi. Vaak zijn het die vele korte verplaatsingen die het verschil maken.”
Het concept van LaMU kan ook naar andere steden geëxporteerd worden.
Een symbolische plek voor de Carolos
La Manufacture Urbaine werd opgericht in mei 2017 en is gevestigd in de voormalige mediatheek van Charleroi, langs de kades van de Samber. Het is een symbolische plaats zowel voor de investeerders (een daarvan, Jurgen Dewijn, komt uit Charleroi) als voor de Carolos: “Toen we klein waren, kwamen we hier vaak. Ik vind dat ze het knap gerenoveerd hebben, waarbij moderne elementen mooi gecombineerd worden met de bestaande structuur. Leuk om te zien dat het heropleeft in een nieuwe vorm,” zegt een klant.
La Manufacture Urbaine nam zijn intrek in de oude gebouwen van de mediatheek
LaMU werd al snel een succes. De 70 tafels van de beerpub zijn elke dag bezet, ’s middags en ’s avonds.
In dezelfde lokale geest als L’Atelier riepen de bedenkers van La Manufacture Urbaine onlangs La Table in het leven. Op een honderdtal meter van L’Atelier schotelt dit restaurant bistronomische en gastronomische gerechten voor. Chef Fabrizzio Chirico is een bekende in de streek en vindt gesofisticeerde schotels uit met producten van eigen bodem.
In de toekomst willen de bedenkers het concept duurzaam maken en met nieuwe producten op de proppen komen.
Contact :
La Manufacture Urbaine
Rue de Brabant 2
6000 Charleroi
+32 (0)71 30 60 13
http://www.manufacture-urbaine.com
©Video/Reed & Alex Dossogne