De stille waters van de binnenvaart

De stille waters van de binnenvaart
Home » De stille waters van de binnenvaart

De binnenvaart heeft een grote invloed gehad op de geschiedenis van Charleroi Métropole. Laat je meevoeren door ons verleden aan boord van aken en andere rivierboten.

Bezoek het museum van de binnenvaart in Thuin

Het Ecomusée Thudo geeft een tijdsbeeld van de binnenvaart in Thuin aan de hand van talrijke historische voorwerpen en documenten (maquettes, plannen, prentbriefkaarten enz.).

Tijdens de rondleiding leer je meer over de belangrijkste fasen van de scheepsbouw, de sleutelmomenten van zeeslagen, hoe schepen met elkaar communiceren en hoe het dagelijkse leven van een zeeman eruitziet.

Na het bezoek kun je een aangename wandeling maken langs de kaden en door het schipperskwartier. De eigenheid van de kleine, kleurrijke huisjes, versierd met accessoires uit de zeilwereld, is een wereld op zich.

Geniet van een fijne wandeling langs het water.

Op weg langs de sluizen

Stap op je fiets in Erquelinnes en rij weg van Frankrijk om de 10 sluizen van diverse types langs de Samber te ontdekken.

Sommige stopplaatsen tijdens de trip zijn de omweg meer dan waard. Hou alvast even halt bij de manuele sluis in Thuin om te zien hoe de sluiswachters hier al jaren werken. Neem vervolgens een pauze bij de eet- en drankgelegenheden aan de waterkant in Lobbes en Montigny-le-Tilleul om te genieten van het typische landschap van deze kronkelende rivier.

Eindigen doe je in Charleroi, na bijna 39 km, bij de splitsing met het Kanaal Charleroi-Brussel. Keer met de trein terug van Charleroi naar Erquelinnes om je voertuig op te pikken.

De oude kanalen zijn nog altijd intact en bevorderen de biodiversiteit.

Aan boord van een aak

Er gaat niets boven het verkennen van de oevers van de Samber vanop het water, aan boord van de aak Gavroche. Puur vaarplezier tot in de Haute-Sambre, door het natuurreservaat en langs de ruïnes van de abdij van Aulne.

Kom tot rust aan boord van een kapelboot

De ‘Spes Nostra‘, wat zoveel betekent als ‘Onze Hoop’, ligt sinds 1953 aangemeerd aan de Quai du Sud in Marchienne-au-Pont. Het is de laatste kapelboot van zijn soort in Wallonië en ontvangt nog steeds gelovigen.

Deze boot is een belangrijke plek voor de schippersgemeenschap. Er vinden veel ceremonies plaats, zoals huwelijken, doopsels en zondagsmissen. Elk jaar in september is de boot prominent aanwezig op de ‘fêtes du Pardon pour la batellerie’ (feest voor de zegening van de binnenvaart).

Omdat de boot te oud werd en een mogelijke ontmanteling in het verschiet lag, werd een vereniging opgericht om hem te redden.

vue-sur-la-sambre
Het uitzicht op de Samber vanaf een aak nodigt uit tot dromen.

De geschiedenis van het kanaal

De binnenvaart heeft in de geschiedenis van Seneffe een belangrijke rol gespeeld. Het oude kanaal Charleroi-Brussel (voor boten van 70 tot 300 ton) en het nieuwe kanaal (voor boten van 1 350 ton) lopen door de gemeente.

Maak een wandeling in de ondergrondse galerij langs het nieuwe kanaal, waar de boten vroeger de waterscheiding konden oversteken en waar nu een nestplaats voor vleermuizen is. Bekijk de opvallende bruggen: de ophaalbrug van l’Origine, het vertrekpunt voor de berekening van de tol voor het gebruik van het kanaal, de beschermde spoorwegbrug van Arquennes, de eerste in zijn soort voor de doorgang van het spoor, en de pont du Château, die getuigt van de elegantie van zijn tijdperk.

Maak tot slot een wandeling langs de Branche de Bellecourt, een zijkanaaltje. Hier vind je nog de zogenaamde ‘bakeetjes’, vroeger specifiek gebruikt voor het transport van steenkool en nu liefelijk ‘de klompjes van Charleroi’ genaamd. Deze kleine schuiten (2,6 meter breed en ongeveer 20 meter lang) werden speciaal ontworpen voor het kanaal en worden nu gebruikt als woning.

bateau
Ontdek de sporen van het postindustriële rivierverleden van Seneffe.

En dan nog de botenbouwers …

Voor boten van gelakt hout, één adres

Poncelet is een familiebedrijf in Fleurus dat de referentie is geworden in de botenbouw. De zaak werd opgericht door de grootvader en vader van Albert Poncelet, die op zijn beurt verschillende bootmodellen ontwikkelde. Het bedrijf wordt intussen voortgezet door Marc Deltenre, een inwoner uit de regio van Charleroi en nauw verbonden met de familie Poncelet.

Het bedrijf staat bekend om zijn ambachtelijke fabricage en de restauratie van honderden boten van gelakt hout.

De enige roeibotenfabrikant in België

Quentin Halflants, is een riviertimmerman die handgemaakte houten boten bouwt, net zoals de boten die vroeger op het kanaal voeren. Hij beschikt over oude plannen waarmee hij de oorspronkelijke modellen perfect kan namaken.

De timmerman heeft veel opdrachten gekregen van eigenaars die een oude boot wilden om te varen op hun vijver, meer of op de waterloop die hun landgoed doorkruist.

De ambachtsman heeft zijn activiteit ondertussen gediversifieerd en maakt nu ook hutten.