Hoe verbetert een onderneming tussen de velden een internetverbinding?
Skylane Optics, Walcourt
In een dorp van de metropool Charleroi een bedrijf opstarten dat een internetrevolutie teweegbrengt … Een grap, denk je? Skylane Optics bewijst dat het kan. En het avontuur is nog maar net begonnen!
Een garage als kantoor en een geniaal idee
Microsoft, Google, Apple, Amazon … In veel garages werden legendarische Amerikaanse success stories geboren. Maar een revolutionair product lanceren in een garage in Thy-le-Château, een dorp van de gemeente Walcourt? Dat is (iets) minder gewoontjes. En toch is dat precies wat Philippe Bolle deed, thuis. Twintig jaar geleden besloot hij transceivers te gaan bouwen, een soort van zender-ontvangers op internet, die hij nu wereldwijd uitvoert.
Maar de vraag is nu: waarom willen wij die transceiver allemaal? Simpel uitgelegd: deels dankzij dit kleine voorwerp, niet groter dan een USB-sleutel, kunnen wij een film van uitstekende kwaliteit streamen op internet! De transceiver zet het lichtsignaal van de optische vezel om in een elektrisch signaal, waardoor breedbandinternet van de server rechtstreeks naar jouw scherm wordt doorgestuurd.
Een hoogtechnologische, kostbare stock in een hoeve in the middle of nowhere
Het bedrijfje van Philippe Bolle breidde stukje bij beetje uit. Skylane Optics telt nu 35 werknemers (waarvan de meeste tussen 30 en 40 jaar oud zijn) en draait een omzet van 13 miljoen euro. De bedrijfsleider, een groot natuurliefhebber, opende zijn kantoren in Fraire, vlak naast zijn geboortedorp, in een hoeve op het eind van een doodlopend straatje. “Soms kom ik ‘s morgens te paard naar het werk, 8 km door de bossen van bij mij thuis,” vertelt hij. Deze schilderachtige plek is ideaal voor wie van het platteland houdt. Maar personeel vinden, dat is een ander paar mouwen: “De moeilijke bereikbaarheid schrikt sommigen af. Maar gelukkig niet iedereen. Het hoofd van het labo komt bijvoorbeeld iedere ochtend vanuit Gent.”
Hier vind je een van de strafste laboratoria van Europa, die de kwaliteit van het product verzekert. De transceiver wordt getest en geanalyseerd, zowel de hardware en de buitenkant van het product (bestand tegen hitte tot bijvoorbeeld 70 graden) als de software, de programmering en de code in de tool zelf.
Soms kom ik ‘s morgens te paard naar het werk, 8 km door de bossen van bij mij thuis.
30% van de telecom in Zweden is aangesloten via een Belgisch bedrijf
Het geheim van dit succesvolle project? Een hoogwaardig product in een nichesector! Skylane Optics mikt op telecomoperatoren die een transceiver van hoge kwaliteit nodig hebben. De werking van de verbinding en de aansluiting op het hele net verzekeren, is heel belangrijk. Stel je voor dat je verbinding blijft haperen wanneer je net naar een fantastische serie kijkt op internet … Hoe ergerlijk is dat? Daarom is het zo belangrijk om een stuk te hebben dat de werking van de verbinding en de aansluiting op het hele net verzekert.
Nog zo bijzonder aan deze operatoren: ze investeren in een breedbandnet van goede kwaliteit. In Zweden, dat bekenstaat om zijn uitstekende verbinding, gebruikt 30% van de operatoren Belgische transceivers.
De markt is trouwens volop aan het groeien, wat nog een garantie op succes is. Met slimme toestellen, virtual reality, smartphones enz. stijgt de vraag naar breedband iedere dag.
Een plaats op de markt, ondanks de wereldwijde concurrentie
Ondanks het potentieel van deze nichemarkt moeten we de alomtegenwoordige internationale concurrentie wantrouwen. “Tussen de Rolls-Royce onder de zenders die grote bedrijven ontwikkelen en die van de goedkope, Chinese productie kiezen de telecomoperatoren voor de gulden middenweg: SkylaneOptics. Ze kiezen voor ons omwille van de prijs-kwaliteitverhouding, meestal na verschillende teleurstellende ervaringen,” legt de bedrijfsleider uit.
En die strategie werkt. Skylane Optics wordt elk jaar groter, en dan vooral in het buitenland. 99% van de productie wordt uitgevoerd naar Europa, Azië en Amerika. En het sprookje is nog lang niet uit … Philippe Bolle heeft net een kantoor in Miami gekocht. Dankzij dat bijkantoor kan het bedrijf het Amerikaanse publiek bereiken.
De Amerikanen verleiden met zijn producten is een van de volgende stappen van het bedrijf
Succes en trots van een hoogtechnologische start-up in het hartje van de metropool Charleroi
Philippe Bolle, in een short en T-shirt, blikt terug op zijn parcours: “Producten gemaakt in Wallonië, met een getalenteerd en sterk team, in een context die voortdurend verandert, dat is mijn grote trots.” Twee jaar geleden kwam Quentin Bolle, de zoon van Philippe, het team versterken. Alweer een argument om de familiegeest van het kantoor in stand te houden.
In de voormiddag zijn ze hier bezig met onderdelen ter waarde van 12.000 euro en ‘s middags spelen ze pingpong en gaan ze frieten eten in het dorp ernaast. Werk verdeeld tussen missies in Brazilië of Azië, vergaderingen in Zweden en teambuilding in Fraire, op het erf van de hoeve, met lampions en sfeervolle muziek, in het gezelschap van familie en vrienden.
Je ziet het … Werken in Wallonië, in een hoogtechnologisch kader dat constant evolueert, geeft veel voldoening!
Contact :
Skylane Optics
Rue du Moulin, 18
5650 Fraire
info@skylaneoptics.com
www.skylaneoptics.com
©Foto’s/Christophe Vandercam